1 mrt. 2016

Fietsende klant besteedt meer

plaatje
De vrees dat het weren van de auto ten gunste van de fiets omzet gaat kosten, is ongegrond. Dat stelt de European Cyclist Federation. Fietsers besteden zelfs meer dan automobilisten.

Gehele nieuw is deze conclusie overigens niet. Ook uit eerdere onderzoeken is bekend dat de fietsende klant qua omzet niet hoeft onder te doen voor de autorijdende klant.
De European Cyclist' Federation (ECF) heeft op basis van bestaande onderzoek een aantal cijfers geproduceerd die dit nogmaals moeten onderstrepen.
Zo heeft men becijferd dat fietsers 111 miljard euro besteden in de (28) Europese landen. Duitsland, Nederland en Italiƫ voeren in absolute omzetcijfers de lijst aan. Ook heeft men uitgerekend dat als men in heel Europa het fietsaandeel zou weten te verdubbelen, daar nog eens 27 miljard bijkomt.
Maar voor wie dergelijke cijfers niet zoveel zeggen, heeft de ECF ook een paar praktische cases verzameld.
In Kopenhagen bijvoorbeeld brengen fietsers mee in het laatje dan automobilisten (2,05 miljard voor fietsers tegen 2,04 voor automobilisten).
Een onderzoek in Bristol leerde dat winkeliers het aandeel van de automobilist in de verkopen overschatten. Men dacht dat 41% van de klanten met de auto komt, terwijl dat in werkelijkheid 22% was. Het aandeel fietsers schatte men op 6%, in werkelijkheid was dat 10%.
Een Frans onderzoek komt erop uit dat fietser meer geld besteden per week dan automobilisten (€24,35 tegen €21,65). Fietsers besteden weliswaar minder per keer, maar komen vaker.
En in Bern vond men dat klanten die met de fiets komen €7500 omzet per vierkante meter parkeerruimte genereren, tegen €6625 omzet voor de automobilist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten